Felelősen a gyakorlati oktatásért

, Olvasó

Mintegy harminc éve tesz az oktatás fejlesztéséért Gasparetz András, a MagiCom Kft. ügyvezető igazgatója, akinek elkötelezettségét a Pannon Egyetem Pannónia Felsőoktatásáért díjjal jutalmazta.

- Ez idáig önkormányzati szereplők tevékenységét ismerték el a viszonylag „fiatalnak” számító díjjal, amelyet 2013-ban alapított a Pannon Egyetem szenátusa. Most azonban a gazdasági élet egyik elismert szereplőjeként vehette át az oklevelet. Mit jelent Ön számára az elismerés?

- Egyfajta pozitív megerősítés és visszajelzés számomra, hogy mind az a munka, amit végzek, milyen irányba halad. Az pedig mindenképpen meghatározza az elismerés súlyát, ha az ember olyan szervezetekkel tud együtt dolgozni, akik ezt a visszajelzést meg tudják adni. Számomra az ünnepséget különösen értékessé tette, hogy a Gazdaságtudományi Kar dékánjától Dr. Kovács Zoltántól vehettem át, aki annak idején témavezetőm volt, s azóta is jó kapcsolatot ápolunk. Hab volt a tortán, hogy az ünnepségen egy másik, általam nagyon tisztelt oktatónkat, Dr. Gaál Zoltán professzor urat az egyetemen kifejtett iskolateremtő, magas szintű tevékenységéért Professor Emeritus címmel jutalmazták. Az pedig, hogy a polgármesterek után kaptam díjat, azt gondolom, mutatja az Egyetem nyitási szándékát a gazdasági élet szereplői felé.

- Úgy tudom, hogy egyike volt azoknak a szakembereknek, akik elsőként járultak hozzá a gyakorlati oktatás fejlesztéséhez a Pannon Egyetemen.

- Az egyetemi éveim alatt is „nagyszájú” diák voltam, aki hangot adott annak, hogy az oktatásból hiányoznak a valós gyakorlati esetek. Miután az egyetemen végeztem, a Gazdaságtudományi Kar vezetése viccesen noszogatott, hogy nos, akkor itt a lehetőség, hogy az általam olyannyira hiányolt gyakorlati példákkal színesítsem az oktatást. 1987 körül lehetett, amikor egy-egy tantárgyhoz próbáltam becsempészni néhány esettanulmányt, kisebb előadásokat tartottam, a beadandó feladatokba pedig bevontam iparági szereplőket is. Ebből a törekvésemből fejlődött ki az a szerepem, hogy a gazdasági élet szereplői és az oktatási intézmények között egyfajta hídként funkcionáljak.

- A MagiCom Kft. cégvezetője, a Hétpecsét Információvédelmi Egyesület többször megválasztott elnöke, „Címzetes egyetemi docens” a Veszprémi Egyetemen, a Magyar Köztársaság Oktatási és Kulturális Minisztere által adományozott Kármán Tódor-díj tulajdonosa. Számtalan elismerése van már, még sem pihen a babérokon, milyen tervei vannak a jövőben?

- A jövőbeni terveim között szerepel, hogy tovább erősítem a kapcsolatot az iskolák és a gazdasági élet szereplői között, hiszen van még mit tenni. Emlékszem, hogy amikor a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség Képzési Csoport vezetőjeként az egyik első fecskeként kezdtem közös programokat szervezni szolgáltató központok és felsőfokú szakképzésben tanulók számára, sokan furcsán néztek rám. Ma már azonban világosan látszik, hogy nem egyedüli fecskeként ülök azon a bizonyos dróton. Egyre többen jönnek rá, hogy az oktatási intézmények szereplői és a piaci szereplők egymásra vannak utalva, ezért muszáj kommunikálniuk egymással.

- 2015. év elején kormányzati szinten elfogadták a duális képzés rendszerét, amelynek lényege, hogy tanulmányi szerződés keretében gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek a hallgatók. Milyen lehetőségeket kínál a MagiCom Kft.?

- Bár a gyakorlati alapú, duális oktatási rendszert még nem érzem késznek, ennek ellenére nagy várakozással tekintünk elébe, s reméljük, hogy mind az oktatási intézmény, mind a hallgató, mind a munkáltató megtalálja benne saját magát. Munkáltatói oldalról komoly gondnak érzem, hogy nincs garancia arra, hogy a hallgató végül a tanulmányait finanszírozó cégnél marad, ha az megfelelő munkakört tud ajánlani.
A MagiCom olyan lehetőséget tud kínálni a hallgatóknak és az egyetemnek egyaránt, amely több, mint ami, egy átlagos kkv-ra jellemző. Rugalmasak tudunk lenni és a hallgatók számára azokat a feltételeket is tudjuk biztosítani, amelyet egy Y generációs munkahelytől elvárnak. Ez többek közt azt jelenti, hogy nálunk nemcsak papíron működnek az atipikus foglalkoztatási formák (például rugalmas és részmunkaidő vagy távmunka), illetve nem „szamárlétráztatjuk” a friss diplomásokat hosszú ideig, hanem viszonylag hamar felelősségteljes feladatokkal látjuk el őket.

- Hogyan kapcsolódik a MagiCom Kft. tevékenységéhez az ügyvezető oktatásban végzett tevékenysége?

- A MagiCom egy olyan kkv, amely cégként is ugyanazt az értékrendet tükrözi, mint amit a Pannon Egyetemen képviselek. Szerencsére kollégáim közül ma már többen vállalnak oktatási tevékenységet, így cégünk már 5 felsőoktatási intézményben „képviselt”. Hagyomány nálunk, hogy több fiatal kollégával dolgoztunk és dolgozunk, akik nálunk írták és írják a diplomamunkájukat. A budapesti irodánkban dolgozók 30 százaléka „gyakorlatos időszaka” után maradt nálunk és lett a csapatunk teljes értékű tagja.

- Kik azok a jelentős szponzorok, akik aktívan részt vesznek a programokban? A díj átadásakor hangsúlyozták, hogy más cégek felé is kapcsolatot létesít az egyetem számára. Ez hogyan képzelhető el a gyakorlatban?

- Magyar-magyar tolmácsként dolgozom, lehetne így is megfogalmazni. Érzékelem a cégek és az egyetem igényeit és lehetőségeit, aztán ahol látom a win-win helyzetet, ott megpróbálom a közvetítést, sokszor a fogalmakat tisztázva, a másik rendszerbe való szokásos eljárásokat megmutatva. Így szerepem volt az SAP Akadémia programjának a karon való bevezetésében, vagy a Generali Y generációs toborzásának előkészítésében.